Thuis

Fitnessapparatuur kopen, waar kies je voor?

Fitness

Wanneer je overweegt één of meerdere fitnesstoestellen aan te kopen, ga dan op zoek naar het toestel dat het beste bij jou past. Tijdens de zoektocht zal je merken dat er een groot verschil is in aankoopprijs tussen de toestellen, maar dat die prijs meestal recht evenredig is met de mogelijkheden van het apparaat. Voor de meest populaire fitnestoestellen vind je hieronder waarop je best let vooraleer een keuze te maken.

Lekker cruisen op de hometrainer

Een hometrainer is de klassieke ‘fiets voor thuis’. De cyclische beweging is uitstekend om je gewrichten niet te zwaar te belasten. Doordat je zit, is de inspanning minimaal voor starters en praktisch makkelijk op te bouwen. Voor meer uitdaging kan je ook rechtopstaand fietsen, intervaltraining instellen en – naargelang de verbonden app – diverse digitale fietsroutes uittesten.
Let erop dat je het zadel en het stuur van de hometrainer kan verstellen in hoogte. De types waarbij je het zadel ook horizontaal kan verstellen, bieden nog meer comfort. De weerstand wordt elektronisch of handmatig geregeld en is gekoppeld aan het vliegwiel. Vaak is er een limiet aan lichaamsgewicht (bijvoorbeeld max. 120 kg) en zijn er verschillen in de aanbevolen duur van het gebruik van de hometrainer. Een model geschikt voor vijf à acht uur thuisgebruik volstaat meestal.

Regelmaat troef op de roeitrainer

Via de roeitrainer werk je op een ritmische manier naar je sportdoel toe. De weerstand kan je zelf instellen. Kies een model dat goed zit en vlot roeit. Uittesten is dus de boodschap! Personen met een rugblessure dienen met hun kinesist of dokter te bespreken hoe ze de oefeningen best uitvoeren en hoe zwaar ze hun rug mogen belasten. Er is keuze uit roeien met waterweerstand of luchtweerstand, wat een weerslag heeft op de prijs van het toestel. De roeitrainer is meestal compact gebouwd zodat het toestel makkelijk op te bergen is in een kast, onder het bed of achter de sofa.

Zachte, maar stevige tred op de loopband

De bekendste onder de hier beschreven fitnesstoestellen zal wellicht de loopband zijn. De loopband is handig voor getrainde lopers die ook in de winter hun kilometers willen afleggen, maar zeker ook nuttig voor wie gewoon liever thuis in beweging komt. Opnieuw naargelang het type (en de prijs) biedt het toestel verschillende mogelijkheden: verschillende snelheden, aantal voorgeprogrammeerde loopoefeningen, hellingsgraad enzovoort. Waar je vooral op moet letten, is de lengte en breedte van de loopband en de aanwezigheid van handgrepen of leuningen. Ben je een geoefend loper, dan zet je doorgaans grotere passen en heb je dus een langere band nodig. De veerkracht van de band zorgt ervoor je knieën en enkels het minder hard te verduren krijgen dan lopen op een harde ondergrond (buiten).

De crosstrainer maakt combinaties interessant

Ook gekend als elliptical trainer, bieden crosstrainers een cardiotraining waarbij je rechtopstaand een loopbeweging maakt. Deze beweging is elliptisch en voelt daarom heel natuurlijk aan. Je kan het vergelijken met de pas die je maakt tijdens langlaufen. De combinatie met de handvaten zorgt ervoor dat je niet enkel je benen, maar ook je armen en schouders traint. Het is een toestel dat heel geschikt is voor mensen die minder goed te been zijn of revalideren. Ook hier geldt meestal een maximumgrens voor het toegestane gewicht. De zwaarte van het vliegwiel bepaalt de weerstand, die manueel of elektronisch in te stellen is.

Verder geldt voor al deze toestellen dat ook vaak handsensoren aanwezig zijn die je hartslag weergeven. Voor een meer accurate meting van de hartslag is het meestal mogelijk de toestellen te koppelen met een borstband.

Leave a Reply

Your email address will not be published.